ارسال شده توسط vahidbateni در تاریخ يک شنبه ، ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
دعایی

گفتگوي اطلاعات با مدير عامل كانون همياري وتوسعه مهد كودك هاي كشور: پيش‌دبستاني‌ها به مدرسه بروند يا مهدكودك؟، 31 سال پيش كه سازمان بهزيستي از ادغام 12 سازمان ديگر ايجاد شد، چون يكي از سازمان‌هاي ادغام شده در آن سازمان رفاه پيش از انقلاب اسلامي بود و كاركنان، كارشناسان، مديران و مربيان اين سازمان كه همگي داراي مدارج بالاي علمي و نيز تجربه عملي بودند، وارد سازمان بهزيستي شدند، به‌راحتي مي‌توان اذعان كرد كه سازمان بهزيستي علاوه بر داشتن تجربه 31 ساله و چه بسا بيش از آن، در شروع فعاليت نيز در ارتباط با بحث آموزش و پرورش كودكان پيش از دبستان از صفر آغاز نكرده است چرا كه كارشناسان و مربيانش همگي آموزش ديده و تربيت يافته بودند پس كارنامه بهزيستي در ارتباط با تعليم و تربيت كودكان در سنين پيش از دبستان كارنامه قابل قبولي است و نبايد آن را ناديده گرفت.

 

 

 

با مطرح شدن مفاد مصوبه آزمايشي امرداد 1387 كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مبني بر به عهده گرفتن آموزش كودكان پنج و شش ساله توسط وزارت آموزش و پرورش، اين نگراني به وجود آمد كه قرار است اين كودكان در كنار دانش‌آموزان دبستاني در مدارس ابتدايي پذيرش شوند حال آنكه علي‌‌محمد زنگانه معاون اجتماعي و پيشگيري از آسيب‌هاي سازمان بهزيستي با رد اين موضوع اعلام كرد: كودكان پنج و شش ساله همچنان در مهدكودك‌ها باقي خواهند ماند و فقط از برنامه‌هاي آموزش و پرورش در حوزه پيش‌دبستاني استفاده خواهند كرد. اما از سويي مسئولان آموزش و پرورش اعلام مي‌كنند: خانواده‌ها در صورت تمايل مي‌توانند كودكان چهار تا شش ساله خود را در مدارس ثبت‌نام كنند چرا كه شش سال تمام سال ورود به دبستان (كلاس اول ابتدايي)، پنج سال تمام پيش‌دبستاني و چهارساله مهدكودكي محسوب مي‌شوند.

مسئولان آموزش و پرورش همچنين گفته‌اند: در مدارس محيط‌هاي مناسبي براي اين كودكان در نظر گرفته مي‌شود تا از آرامش برخوردار باشند و دركنار دانش‌آموزان كلاس اول تا پنجم ابتدايي نباشند و تأكيد نيز همواره بر غيرانتفاعي بودن آموزش‌هاي ويژه كودكان چهار تا شش ساله است.

***

فاطمه دعايي رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل كانون همياري و توسعه مهدكودك‌هاي كشور در اين باره گفت: در تبصره ماده 9 مصوبه آزمايشي امرداد 1387 كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي كه با استفاده از اصل 85 قانون اساسي جمهوري اسلامي و به صورت آزمايشي به مدت پنج سال تصويب شد، آمده است: يگانه مرجع صدور مجوز فعاليت براي مراكز آموزش پيش‌دبستاني كودكان چهار و پنج ساله وزارت آموزش و پرورش است.

وي توضيح داد: هيچ قانوني چه مدني و چه بين‌المللي عطف به ماسبق نمي‌شود. بنابراين تمامي 14 هزار مهدكودكي كه پيش از تصويب اين مصوبه آزمايشي، از سازمان بهزيستي كه از دهه 60 طبق مصوبه قطعي مجلس مسئوليت صدور جواز و نظارت بر فعاليت مهدهاي كودك را داشت، مجوز فعاليت گرفته‌اند، شامل مصوبه آزمايشي فوق نمي‌‌شوند.

وي تأكيد كرد: اما از نظر يكسان‌سازي محتواي آموزشي كه از دهه 60 آموزش و پرورش مكلف به تدوين كتاب‌هاي آموزشي براي كودكان پيش از دبستان بوده است، تاكنون در ارتباط با اين امر كارنامه شفاف و درخشاني ارائه نكرده است و آموزش و پرورش در صورت دستيابي به مطالب برتر آموزشي نسبت به سازمان بهزيستي، براي حفظ نظم موجود آن را براي اجرا به بهزيستي تكليف كند تا از اين مواد آموزشي در مهدكودك‌ها و پيش‌دبستاني‌ها استفاده شود.

دعايي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: طبق تبصره ماده 2 مصوبه آزمايشي امرداد 87 مجلس، بايد اساسنامه سازمان مدارس غيردولتي در مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصويب هيأت وزيران مي‌رسيد كه تاكنون با گذشت حدود سه سال پيش‌نويس اين اساسنامه مسير قانوني تكليف شده را طي نكرده است و حتي آيين‌نامه مربوطه نيز تدوين نشده است و مسئولان آموزش و پرورش هنگام مراجعه افراد براي دريافت مجوز تأسيس مهدكودك همان آيين‌نامه دهه 70 كه ارتباطي با مصوبه آزمايشي فوق ندارد و مربوط به دبستان‌هاي غيرانتفاعي است را اعمال مي‌كنند. بنابراين آنچه كه عنوان مي‌شود مبني بر اينكه از مهر امسال ثبت‌نام كودكان چهار ساله به بالا در مهدهاي كودك ممنوع شده و آنها راهي دبستان‌هاي غيرانتفاعي مي‌شوند نه در قانون مصوب مجلس و نه در تفاهمنامه‌اي كه ميان آموزش و پرورش و بهزيستي منعقد شده، ذكر نشده است.

وي گفت: موضوع ديگر قابل تعمق مغايرت زماني تفاهمنامه با مصوبه آزمايشي مجلس به طوري كه گفته شده تفاهمنامه از زمان امضا يعني 23 بهمن 89 به مدت سه سال اعتبار دارد در صورتي كه مصوبه آزمايشي مجلس پنج ساله است و مهلت تفاهمنامه بهمن 92 پايان مي‌يابد و در اين فاصله حدود هفت ماهه مهدكودك‌ها بلا تكليف مي‌مانند.وي تصريح كرد: بيش از 95 درصد مهدهاي كودك موجود كشور فاقد بخش شيرخواره و نوپا هستند و تمامي آنها پس از انقلاب اسلامي حتي در شرايط جنگ تحميلي با امكانات مناسب و بدون ادعا مشغول آموزش و پرورش كودكان گروه سني چهار، پنج و شش ساله بوده‌اند و به همان نسبت داراي تجربه قابل ارائه هستند. از سويي ديگر براساس قوانين بهزيستي حداقل ميزان تحصيلات براي مديران مهدكودك داشتن مدرك كارشناسي است. حال مربيان آموزش و پرورش چه وقت بايد دوره‌هاي تخصصي را بگذرانند.

وي گفت: در يكي از بندهاي تعهدات بهزيستي در تفاهمنامه اين سازمان با وزارت آموزش و پرورش، مؤسسان مهدكودك كه كلاس‌هاي پيش‌دبستاني را داير مي‌كنند موظف به استفاده از برنامه درسي مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي آموزش و پرورش شده‌اندكه اين بند مورد استقبال مديران مهدهاي كودك واقع شده، اما همواره اين گلايه را دارند كه چرا سازمان پژوهش برنامه درسي مصوبي براي اجرا در مهدهاي كودك ارائه نداده است.

دعايي با اشاره به اينكه در 14 هزار مهدكودك فعلي بيش از 50 هزار پرسنل رسمي و 14 هزار مدير متخصص دوره پيش دبستاني شاغل هستند، اظهار داشت: در سالي كه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي با عنوان سال جهاد اقتصادي نامگذاري شده است، به يكباره بيكار شدن اين عده از ديد مسئولان آموزش و پرورش چه توجيه كارآفريني را به دنبال دارد و اين در حالي است كه خود آموزش و پرورش هم‌اكنون نيروهاي بلاتكليف بسياري دارد.

وي با اشاره به اينكه فضاي مدارس غيرانتفاعي برمبناي همان مدارس پيش‌دبستاني و مدارس ابتدايي غيرانتفاعي انتخاب و تجهيز شده‌اند و فاقد حداقل استانداردهاي مورد پذيرش بين‌المللي است و حتي استاندارد مناسب براي گروه سني زير دبستان را ندارند و از سويي ديگر مؤسسان مدارس غيرانتفاعي طبق مصوبه آزمايشي مجلس الزامي به داشتن تحصيلات دانشگاهي ندارند در حالي كه در سازمان بهزيستي حداقل تحصيلات براي مديران تحصيلات كارشناسي است، گفت: حتي در بسياري از دبستان‌ها فضاهاي بهداشتي مستقل براي كودكان پيش‌دبستاني وجود ندارد و در بسياري از ساختمان‌هاي آنها قابليت ايجاد اين فضا نيز ديده نمي‌شود و مربيان آموزش و پرورش كه قرار است آموزش‌هاي پيش‌دبستاني را آغاز كنند فرصت آموزش ديدن آموزش‌هاي تخصصي پيش از دبستان را ندارند و با تجربه بسيار كم قرار است سال تحصيلي آينده كار را با كودكان آغاز كنند در حالي كه در 14 هزار مهدكودك موجود با سخت‌گيري آيين‌نامه‌هاي بهزيستي تمامي مربيان از مدرك كارشناسي برخوردار بوده و داراي كارت مربيگري هستند.

***

14 هزار مهدكودكي كه با هزينه بخش خصوصي كه هيچ كمك مالي از دولت براي راه‌اندازي و آماده‌سازي فضاهاي خود نگرفته و مشغول اجراي اصل 44 قانون اساسي هستند و حتي در كنفرانس داكار آماري كه براي آموزش و پرورش قبل از دبستان ارائه شد و باعث كسب وجهه براي ايران شد، آمار همين مهدهاي كودك ايران بود، اگر نقصي از نظر كيفيت آموزشي كه در تخصص كارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش است دارند، ابتدا بايداين نواقص بيان و راه رفع كارشناسي آن ارائه و پس از مدتي كارشناسي مجدد شود نه آنكه وارد وزارتخانه‌اي شوند كه تخصصش آموزش مستقيم است و طبق قانون اساسي وظيفه آموزش افراد از كلاس اول ابتدايي تا پايان دبيرستان را برعهده دارد.

همچنين در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز تأكيد بر نظارت بركيفيت آموزش افراد از صفر تا 18 سال شده و هرگز اشاره‌اي به صدور جواز توسط وزارت آموزش و پرورش براي آموزش كودكان صفر تا شش ساله نشده است.

آنچه كه پيداست هم‌اكنون آموزش و پرورش در نحوه راه‌اندازي و اداره مراكز پيش دبستاني غيردولتي مي‌كوشد تا در فضاهاي دولتي اين مراكز را راه‌اندازي كند و به مدير مدرسه نيز تكليف شده بدون اشاره به مدير بودن خود، مؤسس مركز پيش‌دبستاني غيردولتي باشد. همچنين به مربي مدرسه مدير مربي گفته شده و ابلاغ وي به همين نام است و تأكيدي بر داشتن مدرك تخصصي براي او نشده است و امضاي يكي از والدين كودكان به عنوان سومين امضاي مركز آموزش پيش‌دبستاني غيردولتي به كار برده مي‌شود و در هر مدرسه دولتي براي اينكه نام غيردولتي بگذارند فقط قسمت پيش دبستاني را تغيير نام داده و به عنوان غيرانتفاعي از آن نام برده مي‌شود. اين در حالي است كه مدير واحد آموزشي حقوق خود را از دولت دريافت مي‌كند و در دفتر ساختمان دولتي مشغول كار است و بودجه مشخصي هزينه نكرده است و از شهريه كودكان به آموزش و پرورش اجاره كلاس‌ها را پرداخت مي‌كند و از مابه‌التفاوت شهريه براي هزينه مدرسه صرف مي‌كند.

همچنين در بخشنامه معاونت آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش قيد شده كه در مدارس ابتدايي دولتي فضا براي پيش دبستاني غيردولتي فراهم شود. حال سؤال اينجاست كه چگونه مي‌توان در يك ساختمان با فضاي محدود و كاربري ويژه ابتدايي جا براي بچه‌هاي پيش‌دبستاني غيردولتي باز كرد، آيا اين كار فقط با پرجمعيت شدن كلاس‌هاي ابتدايي امكانپذير نيست؟

* گزارش از: صديقه هاشمي

تاريخ و مبنع خبر : یکشنبه28 فروردین 1390 - 13 جمادی الاول 1432 ـ 17آوریل 2011 - شماره 25008